Primary Advertiser

"איבדתי רגל, אבל הרווחתי חיים": החיים החדשים של קטועי גפיים

בשיתוף מפעל הפיס

28.7.2024 / 6:51

מעבר לשיקום הפיזי: הפרויקט המשותף של מפעל הפיס וארגון "הצעד הבא" מחבר בין קטועים ותיקים לחדשים ומעניק את התמיכה הרגשית והמעשית בדרך חזרה לחיים. כל הפרטים

בווידאו: היוזמה שמשנה את חייהם של קטועי הגפיים בישראל/עריכה: גלעד מן מנהיים

מאז אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, מפעל הפיס מעניק תמיכה למספר רב של פעילויות שיקום, כולל שיתוף פעולה מיוחד עם ארגון "הצעד הבא", שמטרתו לחבר בין קטועי גפיים ותיקים לבין אלו שרק לאחרונה התמודדו עם אובדן גפה. מטרת הפרויקט היא להעניק תמיכה והכוונה לקטועים חדשים, עם ליווי אישי ותומך של אלו שכבר עברו את המסע המאתגר הזה.

בימים שבהם ישראל מתמודדת עם ההשלכות של אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, ארגון "הצעד הבא" מרחיב את פעילותו ומחזק את קריאתו לכל קטועי הגפיים בישראל להצטרף לקהילה התומכת. הגידול המשמעותי במספר קטועי הגפיים, העלה משמעותית את הצורך בתמיכה קהילתית וליווי אישי.

חבר, לא מנטור

"עמית זה חבר", מדגיש רונן ליטבק, מנכ"ל הארגון. "אנחנו לא קוראים לזה מנטורים, מדריכים או חונכים. אנחנו למעשה מחפשים את הקטוע הוותיק, זה שחזר לחיים, עצמאי שחי בלי מגבלה".

על רגל אחת: מילון המונחים המקוצר של קטועי הגפיים שאתם חייבים להכיר

רונן ליטבק מנכ"ל ארגון הצעד הבא עם חלק מחברי הקהילה. יח"צ,
רונן ליטבק מנכ"ל ארגון הצעד הבא עם חלק מחברי הקהילה/יח"צ

מטרת המהלך של "הצעד הבא" בתמיכת מפעל הפיס היא לנסות ולסייע לכל קטוע בישראל להגיע לעצמאות ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלו. זאת, באמצעות פעילות קהילתית, פעילויות ספורט והנגשת מידע חיוני. "לפני שהארגון קם לא היה גוף שמאגד את הקטועים בישראל", מסביר ליטבק. "וזו בדיוק הסיבה שבזכותו קם הארגון שלנו, שמנסה להנגיש לקטועים בארץ את הזכויות שלהם".

קהילת "הצעד הבא" מונה כיום למעלה מ-1,200 קטועים ממגזרים שונים, אך השפעתה מגיעה לעוד אלפי קטועים ברחבי הארץ. הרוב המוחלט של הקטועים הם גברים (74% לעומת 26% נשים) כש-32% מהקטועים הם בגילאי 31-50, 29% בגילאי 51-65, 20% בני 65 ומעלה, 12% בגילאי 19-30, ו-7% עד גיל 18. 73% קטועי רגל, 15% קטועי יד ו-12% קטועים ביותר מגפה אחת. נתונים אלו ממחישים את המגוון הרחב של הקטועים בקהילה ואת הפוטנציאל העצום לתמיכה הדדית וחילופי ידע וניסיון.

רונן ליטבק מנכ"ל ארגון הצעד הבא. יח"צ,
רונן ליטבק מנכ"ל ארגון הצעד הבא/יח"צ

תמיכה כבר בשלבים הראשונים

רבים מהקטועים הוותיקים זוכרים את הקושי והבדידות שחוו בתחילת דרכם, ומבינים את החשיבות של תמיכה בשלבים הראשונים. הפרויקט מציע הכשרה קצרה לעמיתים המלווים, הכוללת הדרכה תיאורטית וסימולציות מעשיות. המטרה היא לספק תמיכה מיידית ורלוונטית לקטועים חדשים, במיוחד בשלבים הראשונים והקריטיים של ההתמודדות והשיקום.

ליטבק, המשמש בעצמו כעמית מלווה, משתף: "כשאני שכבתי בשיקום כקטוע לא היה לי עם מי לדבר. אני זוכר שיום אחד הגיע קטוע ותיק ממני, ולראשונה היה לי עם מי לדבר ואת מי לשאול דברים. כשהתחילה להיבנות הקהילה ראינו את החשיבות של שיח בין ותיקים לצעירים".

אתגרי המציאות הנוכחית

בעקבות האירועים האחרונים, הצורך בעמיתים מלווים גדל משמעותית.והארגון איתר כ-65 קטועי גפיים חדשים. צוות הארגון פעל במהירות כדי להגיע לכל אחד מהם, תוך סריקה מדוקדקת של בתי החולים ברחבי הארץ.

"אני זוכר שביום הרביעי למלחמה יצאנו לסורוקה והיה שם כאוס מוחלט", נזכר ליטבק. "סרקנו את בית החולים, מחלקה מחלקה, חדר חדר, כדי למצוא את כל הקטועים. פגשנו הרבה משפחות כשהפצועים עצמם היו עדיין בטיפול נמרץ". צוות הארגון המשיך לעשות זאת בכל בתי החולים בארץ, עד שהגיע לכל הקטועים החדשים.

"בן וגלי? היה להם מסע לא פשוט"

שניים מאותם קטועים חדשים הם בן וגלי - בני הזוג שנפצעו במסיבה ברעים, ואיבדו את רגל ימין. "הם כבר אחרי שיקום", אומר ליטבק בהתרגשות. "הם חזרו לחיים, התחתנו ואנחנו היינו חלק מהחתונה. הם הפכו לחלק מהמשפחה שלנו. היה להם מסע לא פשוט, כמו כל קטוע, הייתה את ההתמודדות הקשה והקבלה. אחרי המפגשים איתנו ועם הקטועים הצעירים שלנו הם הבינו מאוד מהר שיש חיים אחרי הפציעה. הם עבדו קשה ושניהם הולכים היום על פרוטזות. עוד חודש נרקוד בחתונה שלהם בעזרת השם".

חברי ארגון הצעד הבא במהלך רכיבה משותפת. יח"צ,
חברי ארגון הצעד הבא במהלך רכיבה משותפת/יח"צ

"ככל שהקהילה תגדל, יהיה לנו יותר כוח לשנות ולהשפיע"

בארגון שמים דגש על חשיבות הקהילה בתהליך השיקום והחזרה לחיים מלאים. ליטבק מסביר: "יש לקטועים הזדמנות להיכנס לקבוצת שווים. אנחנו לא נכים, אנחנו קבוצה. קבוצות הספורט שלנו הן לא קבוצות ספורט פראלימפיות לנכים. אנחנו גולשים, רוכבים על אופניים רגילים ומגיעים להישגים כמו ספורטאים עם ארבע גפיים".

הוא מסכם: "אני קורא לכל קטוע להצטרף לקהילה. כל אחד יכול לקחת מהקהילה מה שהוא צריך, בין אם זה מידע או כל דבר אחר. ככל שהקהילה תגדל, יהיה לנו יותר כוח לשנות ולהשפיע".

פרויקט "עמית מלווה" מציע הזדמנות ייחודית לקטועי גפיים ותיקים לתרום מניסיונם ולסייע לאחרים בתחילת דרכם. זוהי קריאה לכל מי שעבר את המסע המאתגר של קטיעת גפה וחזר לחיים מלאים - להצטרף לקהילה ולהיות חלק ממעגל התמיכה החיוני הזה.

לפרטים נוספים והצטרפות לקהילה, צרו קשר עם עמותת הצעד הבא

על רגל אחת: מילון המונחים המקוצר של קטועי הגפיים שאתם חייבים להכיר

רוצים לקרוא עוד סיפורים מרגשים ולקבל מידע נוסף על הזכויות השונות? היכנסו למתחם התוכן המיוחד של פרויקט עמית מלווה>>

בשיתוף מפעל הפיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully